zaterdag 9 november 2019


Wat is DSVM?

In de week van 4 november daagden Ketnet en Mediawijs 10- tot 12-jarigen ons uit met ‘De Schaal van M’. Maar ook wij leerkrachten, vrienden en familieleden ontsnappen er niet aan! ‘De Schaal van M’ start vanuit de populaire Ketnet-serie 4eVer. In een reeks van vijf webisodes, werden de personages telkens geconfronteerd met een thema zoals privacy, gaming, sexting, online reclame … Net zoals Robin, Lore, Gamil en Emma werden kinderen aan het denken gezet. Het doel? Mediawijs omgaan met de uitdagingen die op hen afkomen.

Mediagebruik bij kinderen

Kinderen tussen 10 en 12 jaar houden ervan om media zelfstandig te gebruiken. Ze weten al goed wat ze met welke media kunnen doen. En ze lossen problemen graag zelf op. Ze houden ervan om sociale contacten te leggen online. Ze tasten graag grenzen af, zijn mondiger en zetten zich soms af tegen elkaar. Het verschil tussen wat jongens en meisjes graag doen tekent zich online ook  verder af.
Toch hebben 10-12 jarigen nog geen volledig beeld van de online wereld. Vaak beperkt hun interesse zich tot gamen en filmpjes bekijken. Ze zijn sterk in ‘knoppenkennis’ maar het ontbreekt hen nog aan kritische vaardigheden. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor hun ouders en leerkrachten. Zij kunnen hen de nodige mediawijze inzichten meegeven zoals: wat is een veilig wachtwoord? Hoe zit het met privacy online? Mag ik zomaar een foto van iemand online zetten? En waarom maakt mijn favoriete vlogger online reclame?

De rol van leeftijdsgenoten, leerkrachten en ouders

De Schaal van M laat kinderen ervaren hoe mediawijs ze al zijn, maar toont hen ook dat ze nog veel te leren hebben. De dialoog met hun leeftijdsgenoten is belangrijk, maar ook leerkrachten en ouders spelen een belangrijke rol. De Schaal van M vormt voor heel wat leerkrachten een stimulans om ook in loop van het verdere schooljaar verder met mediawijsheid aan de slag te gaan. Want het is belangrijk dat kinderen bij volwassenen terecht kunnen met vragen of problemen. De Schaal van M zet ook in op de communicatie tussen ouders en kinderen door speciale uitdagingen die kinderen samen met hun ouders moeten aangaan.

Wist je dat de minimum leeftijd om in te loggen op een sociaal medium zoals Tiktok, facebook, instagram, snapchat, ,,, 13 jaar is. Er zijn dus nogal wat kinderen die liegen over hun leeftijd als ze een account willen aanmaken.
Als ouders is het enorm belangrijk dat je weet wat je kinderen zo allemaal doen op het internet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten